סיכום שנת 2023

מגשימים את החזון

בית ישראלי באשדוד – העתיד שלך נמצא באשדוד

דיור ותעסוקה באשדוד המתחדשת: בשנת 2023 זכתה אשדוד לתנופה משמעותית בקידום שניים מהפרויקטים הגדולים שייבנו במסגרת הפרויקטים של הסכם הגג בעיר: רובע בפארק לכיש ובית בשדרה. לצד הקמת קריית הספורט החדשה ואישור תכניות למתחמי תעסוקה חדשים, הדיירים הראשונים והמאושרים כבר בחרו דירות בפרויקטים.

אשדוד היא העיר השישית בגודלה בישראל וכיום היא מונה כרבע מיליון בני אדם. עם האצת הגידול הדמוגרפי, ההתחדשות העירונית ויישום תכנית הסכם הגג, עליה חתם ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי עם משרד השיכון, צפויה אשדוד לחצות את רף 300 אלף התושבים. בתכנון: רבעים חדשים, שכונות חדשות, חידוש תשתיות אלפי יחידות דיור, חלקן יועדו לזכאי משרד השיכון.

הסכם הגג מאפשר לעיריית אשדוד לממש את החזון לפיתוח העיר סביב תפיסת "בית ישראלי", המבטאת את רוח העיר אשדוד – עיר בעלת פסיפס תרבותי המורכב מ-99 קהילות ועדות. יישום ההסכם הגדול והמורכב מסוגו דרש את הקמת מנהלת הסכם הגג אשדוד, בראשות אייל דוידוביץ', אשר יחד עם הצוות המקצועי שוקדים על יישום התוכניות והפרויקטים, החל משלב התכנון, שינוי תב"ע (תכנית בנין עיר) ועד להוצאת מכרזים לקבלנים.

אם שנת 2022 בישרה את הפריצה הגדולה בכל הקשור להליכי תכנון, מכרזים רבים וגם נערכו הגרלות ראשונות של דירות לזכאי משרד השיכון, הרי ששנת 2023 המשיכה את המגמה ביתר שאת ובישרה על התקדמות בשטח של שני הפרויקטים הגדולים "בית בשדרה" ורובע "פארק לכיש". הדחפורים והטרקטורים של היזמים עלו השנה על הקרקע והדיירים הראשונים, זכאי משרד השיכון, כבר הספיקו לבחור את הדירות הראשונות בפרויקטים.

רובע פארק לכיש: פלא חדש בצפון אשדוד

פארק לכיש אשדוד (פל"א) נמצא לאורכו של הנחל שהפך לאחד מסמליה של העיר. בסמוך אליהם עומד לקום רובע חדש- פרויקט הדגל של הסכם הגג באשדוד: רובע פארק לכיש עם כ-2700 יחידות דיור. עד כה זכו במכרזי רמ"י יזמים, שיבנו יחד כ-2600 יחידות דיור.

הקבלן אורון תשתיות שהחל אשתקד בעבודות התשתית בהיקף של 45 מיליון ₪, סיים לאחרונה את שלב א' של העבודות לפריצת דרכים, סלילת כבישים, בניית מעגלי תנועה ותשתיות תת קרקעיות לצד תכנון מתקדם למוסדות החינוך בשכונה.

חברת "עמרם אברהם" נבחרה במכרזים לבנות כ-1,600 יחידות דיור מתוך 2,700 שייבנו ברובע.

החברות הנוספות הן "פרץ בוני הנגב", "גל יוזמה נדל"ן בע"מ", מוטי אמסילי בע"מ, "אחים אוזן חברה לבנייה בע"מ" וחברת "סלע בינוי בע"מ".

בחודש יולי השנה קיימה חברת הבניה עמרם אברהם טקס הנחת אבן פינה להקמתן של 1,205 יחידות דיור ברובע החדש מתוך היחידות שהיא אמורה לבנות. הפרויקט החדש, AQUA PARK, תוכנן כשכונה ההוליסטית הראשונה בעיר הכוללת מרחבים משותפים וריאות ירוקות. בפרויקט ייבנו 19 מגדלים בני 27-29 קומות לצד בנייני בוטיק בני 7-9 קומות. לצד תמהיל דירות מגוון יוקצו שטחי מסחר בהיקף של 6,800 מ"ר.

עד כה שווקו ברובע פארק לכיש כ-2,527 יח"ד ובשלב זה נערכים לשיווק יתרת יחידות הדיור במתחם. חברת "עמרם אברהם" כבר החלה בשיווק יחידות הדיור ואף בהליך החתמה על חוזים. ראוי לציין כי לצד יחידות הדיור הרגילות שישווקו ברובע, הוא יכלול גם מאות דירות להשכרה ארוכת טווח אותן יבנה היזם "רמי שבירו" וינוהלו על ידי חברת דירה להשכיר, וכן מבנה לדיור מוגן שיבנה ע"י חברת "יהלומית פרץ".

קרית ספורט מודרנית

קרית הספורט החדשה של אשדוד היא אחד מהפרויקטים הגדולים והייחודיים שיוקמו בישראל בשנים הקרובות. קרית הספורט כוללת אצטדיון כדורגל, בריכת שחיה אולימפית וארנה.

חברת קן התור זכתה השנה במכרז להקמת אצטדיון הכדורגל החדש בעלות של כ-311 מיליון. האצטדיון החדש, שיחליף את אצטדיון הי"א הוותיק ויכיל כ-20 אלף מקומות ישיבה, יהיה אחד המתקנים המתקדמים ביותר בישראל ויעניק חווית צפייה ראויה לתושבי אשדוד ולכל המבקרים בו. האצטדיון נמצא כבר בשלבי בניה מתקדמים של השלד.

חברת HQ אדריכלים החלה השנה בתכנון כולל להקמת ה"ארנה" – מבנה רב תכליתי בקרית הספורט העתידית. המבנה ישתרע על פני 16 דונם ויכלול 5,000 מקומות ישיבה, חדרי קבוצות ושופטים ועוד. תכנון הפרויקט נמצא בעיצומו. מבנה ה"ארנה" יכלול אולם ספח לאימונים שישתרע על פני 1,200 מ"ר. בהיקפו של אולם הספורט יהיו שישה מתחמי כניסה והמבנה יכלול גם חדרי קבוצות וניהול משחק, שני חדרי הלבשה ראשיים בשטח של 180 מ"ר, שירותים ומקלחות, חדר אימון  ומערכת וידאו להקרנת משחקים. שני חדרי הלבשה ייועדו לקבוצות נוספות בשטח של 120 מ"ר, חדרי שופטים, חדרי עזרה ראשונה וכן שני מחסנים בשטח של 1,000 מ"ר. בנוסף, ייבנה החלק המיועד למנהלה וכולל  חדר עיתונאים, משרדים, חדרי אח"מים וחדר כושר ושני חדרים לאירוח אח"מים.

לאחרונה נבחר הקבלן "אסום חברה קבלנית לבנין בע"מ" לביצוע הקמת בריכת שחיה אולימפית בעלות של כ-50 מיליון שקלים. המתחם, שישתרע על פני 5,700 מ"ר בשלושה מפלסים, הכוללים מספר אלמנטים: בריכת שחייה אולימפית על פי התקן הבין לאומי (אורכה 50 מטר, רוחבה 25 מטר),כ-400 מושבים לצופים, מלתחות לשחיינים, חדרי ניהול תחרויות, חדר כושר לספורטאים, בית קפה, משרדי מנהלה וכן שטחי שירות.

בכניסה הראשית למבנה מתוכננת רחבה ציבורית המתאפיינת בשטחים מגוננים ומרוצפים, הממשיכים את תוואי הרחובות הראשיים שנפגשים במעגל התנועה אל מול הכניסה. הפרויקט מיועד להשתלב עם האצטדיון הנבנה בסמוך והחניות הממוקמות סביבו באופן כזה שתנועת הולכי הרגל, בעיקר ילדים, תתבצע באופן רציף על מדרכות ורחבות ללא צורך בחציית נתיבי תנועת כלי רכב.

קריית החינוך ברובע פארק לכיש אשדוד

כחלק מהמענה לתושבים ברובע החדש, יוקמו מוסדות חינוך רבים לטובת הגיל הרך ותלמידי ביה"ס. בשנה החולפת אישר משרד החינוך את התכנון של האדריכל אריק שוהם ממשרד פוגל – שוהם של מוסדות החינוך הראשונים שייבנו בקרית חינוך במגרש 205 ברובע פארק לכיש, הכולל בית ספר יסודי, אשכול גנים ואולם ספורט.

בית ספר החדש, בן 18 כיתות, ייבנה בשיטת הבניה הירוקה והחדשנית, כאשר חזית המבנה והאדריכלות שלו יתאפיינו בנוכחות ציבורית שמחה ונושמת. חזית ודופן בית הספר יהיו חלק מהחלל העירוני ללא גדר תוך שימוש בצבעים כחלק מעיצוב חזיתות צעירות ושמחות. אולם הספורט המתוכנן יוטמע במבנה ובנייתו תהיה פחות בולטת באמצעות שיקועו באדמה, מתחת למפלס הרחוב וגגות המבנה ישמשו כחצרות וגינה ירוקה.

מתחם אשכול גני הילדים מתוכנן להכיל שש כיתות שייבנו בשתי קומות: בקומת הקרקע יוקמו ארבע כיתות גן עם חצרות מרווחות ואולם רב תכליתי. בקומה א' ייבנו שתי כיתות גן עם גג/חצר.

מעבר לקרית החינוך, ברובע פארק לכיש מתוכננים להיבנות מוסדות נוספים: במגרש 200 מתוכנן להיבנות בית ספר תיכון ובו 42 כיתות, כאשר את התכנון לפרויקט ביצע אמר קוריאל.

במגרש 201 מתוכננים להיבנות שלושה מבני חינוך: מעון יום בן שלוש כיתות לימוד, שלושה גני ילדים ובית ספר יסודי בן 18 כיתות. מבנים נוספים מתוכננים להיבנות במגרש זה הם בית כנסת, אולם ספורט ומתנ"ס. את התכנון לפרויקט ביצע שיח אדריכלים.

בשנת 2024 תמשיך מנהלת הסכם הגג באשדוד לקדם את הפרויקטים הללו, כמו רבים אחרים ברחבי העיר, לטובת תושבי העיר וצעיריה.

השדרה החדשה של אשדוד

השכונה החדשה שתיבנה בסמוך לרובע פארק לכיש, בין מכללת סמי שמעון למתחם הסטאר סנטר היא "בית בשדרה". פרויקט "בית בשדרה" יוקם בין שדרות בן גוריון, שדרות ויצמן ורחוב ז'בוטינסקי, על שטח מגרש האימונים שיועתק לאתר אחר.

הפרויקט יכלול שדרה של מגורים, תעסוקה ומסחר בשטח המשתרע על 29 דונם, יוקמו שלושה מגדלי מגורים וארבעה מגדלים נוספים לאורך שדרות ויצמן ובן גוריון, בתפיסת עירוב שימושים, לתעסוקה ומסחר. הפרויקט יכלול 692 יחידות דיור, מתחם מסחר ותעסוקה, גני ילדים, בתי ספר, מעונות ומתנ"ס קהילתי . ב"בית בשדרה" יינתן דגש על תכנון מרחב ציבורי איכותי. במרכז המתחם תוקם גינה ציבורית לרווחת התושבים ומערך שבילים להולכי רגל  יקשר בין הרחובות והשימושים השונים.

במכרזים של רשות מקרקעי ישראל נבחרו "רמי צרפתי" ו"אחים שרבט" לבניית 692 יחידות דיור: צרפתי יבנה 282 יחידות דיור ואת היתר תבנה חברת אחים שרבט.

השטחים נמסרו בשלהי השנה שעברה ליזמים והטרקטורים כבר פועלים בשטח ועבודות הפיתוח והתשתיות נמצאות בעיצומן.

רמי צרפתי החתים על חלק מסך יחידות הדיור שבמחיר למשתכן וכעת אף התחיל בשיווק יחידות הדיור בשוק החופשי.

במנהלת הסכם הגג אשדוד מעריכים כי בעוד כחמש שנים יאוכלסו כ-5,000 יחידות דיור ובעוד 10 שנים נגיע לסביבות ה-20 אלף יח"ד מאוכלסות. מימוש ההסכם ייצור שינוי דמוגרפי עצום בעיר והוא מתכתב עם חזון העירייה, לספק פתרונות דיור לזוגות הצעירים בעיר. ההסכם מוביל לכך שזוגות צעירים מהעיר יכולים כיום לחשב מסלול מחדש ולתכנן את רכישת הדירה שלהם באשדוד. ההסכם כולל כאמור גם כ־550 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח, שיאפשרו לזוגות צעירים ולאחרים לגור בעיר לאורך זמן, ללא הצורך בקניית דירה במחיר גבוה.

במקביל, ממשיכים לקדם את פרויקטים נוספים בעיר אשדוד ברבעים השונים.